Land of hope and glory? - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van Max Waal - WaarBenJij.nu Land of hope and glory? - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van Max Waal - WaarBenJij.nu

Land of hope and glory?

Door: Max de Waal

Blijf op de hoogte en volg Max

10 Maart 2012 | Verenigde Staten, New Orleans

Alles dat je je van te voren bij de VS voorstelt....het is waar! Ik ben pas 2 dagen op dit continent aan de andere kant van de grote plas en ik zou zo al 10 pagina's vol met indrukken met jullie kunnen delen. Nu zal ik jullie een 10 pagina durend verslag besparen. Voor het gemak heb ik besloten om de eerste dagen in twee delen te splitsen.
In het hier onderstaande stuk beschrijf ik kort de reis en mijn ervaringen met de VS tot nu toe. De avonturen die we hebben beleefd in het vochtige maar prachtige New Orleans deel ik over een paar dagen met jullie.

De vlucht naar Philadephia duurde ongeveer 9 uur. We vlogen met US Airways en het viel ons op dat de gehele cabin crew ouder was dan 50 plus. Een leuk bijkomend iets is dat deze mensen zo uit een film hadden kunnen komen. Ze voldeden in het geheel aan de tv Amerikaan.
In Philadelphia aangekomen stond ons, zo was voorspeld, nog een hele procedure te wachten bij de douane. We waren dan ook voorbereid op de meest bizarre vragen. Gelukkig viel dit allemaal mee en we waren al vrij snel en zonder veel problemen voorbij de tot op de tand gewapende heren van de Homeland Security. In Brussel, van waar we vertrokken, deden ze uiteindelijk moeilijker dan in de VS zelf.
Vreemd is het dat de intercontinentale vluchten ontzettend streng beveiligd zijn maar dat bij nationale vluchten, voor ons van Philly naar New Orleans, de beveiliging totaal niet scherp was.

Goed en wel aangekomen in de VS zelf, werden alle vooroordelen die ik bij voorbaat had werkelijkheid. Je verzuipt serieus in de SUV's en dikke terreinwagens. Voor een moment vraag je jezelf af waarom deze mensen zo geil zijn op die oversized en vaak ontzettend lelijke vrachtwagens. Maar dan ineens snap je dat de gemiddelde Amerikaan deze auto's niet koopt omdat ze zo mooi zijn, maar puur om het feit dat ze simpelweg te dik zijn voor in een Europees model. Het is nauwelijks te geloven hoeveel fatty's er hier rondlopen. Ook dit verschijnsel wordt al snel verklaard want de McDonalds, Burger Kings, Starbucks en Wendy's zijn niet aan te slepen.
Schrikbarend is verder dat lenen in de VS nog makkelijker is dan alcohol kopen. In de commercials die op tv te zien zijn wordt zelfs letterlijk gezegd dat je kan lenen zelfs als je in het donkerrood staat.
Dit is zomaar een hele kleine selectie van hetgeen ik tot nu toe heb ervaren maar als ik de rest ook beschrijf, wordt dit alsnog een tien pagina durend stuk.

Maar maakt dit alles het minder leuk? Nee absoluut niet! Iedere cultuur heeft wel dingen waar je ontzettend grote vraagtekens bij kan zetten. Dit is juist een van de redenen wat op reis gaan zo leuk maakt. Ik ben heel benieuwd wat ons verder nog te wachten staat.

Het stuk over New Orleans volgt as soon as possible. Eerst nog een dag in deze stad genieten. Woensdag vliegen we door naar Mexico...tequila time!