Echte muggen in de jungle - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Max Waal - WaarBenJij.nu Echte muggen in de jungle - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Max Waal - WaarBenJij.nu

Echte muggen in de jungle

Door: Max de Waal

Blijf op de hoogte en volg Max

10 Maart 2012 | Mexico, Tulum

Kritisch als ik ben heb ik nog even mijn vorige blog overgelezen en ik kwam tot de ontdekking dat ik deze vrij negatief heb afgesloten. Laat ik bij deze dan een rectificatie maken op eigen werk. Ja de agent in kwestie heeft wat indruk gemaakt, nee dit doet niets af aan mijn plezier in het land zelf. Mexico is een prachtig land zo heb ik ook afgelopen dagen weer mogen constateren. En ook wat betreft de controles, na 25 controles inclusief twee controles door het leger is ook dit een routineklusje geworden.

We zijn de afgelopen dagen de binnenlanden van Mexico ingetrokken. De vorige blog stamt uit de stad Campeche. Hier hebben we niet zo veel gedaan, voor het eerst deze vakantie. Hangjeugd bij het zwembad uitgehangen, kaarten, filmpje kijken en lekker eten, meer kwam er niet uit. Wel hebben we erg gelachen om de ober uit een van de restaurants waar we gegeten hebben. Deze had namelijk de fooi al bij het totaal bedrag gerekend (fooi geven is niet verplicht). Toen wij dan ook uit principe 6 pesos, lees 25 cent, minder betaalde kwam de beste man dan ook achter ons aan om zijn 6 pesos op te eisen, hilarisch! Zeker als je weet dat een van zijn eigen collega's buiten tegen mij uitlegde dat zijn collega LOCO (gek) is.

Vanuit Campeche zijn we nog dieper Mexico ingereden om zo uit te komen in Palenque. Het hotel in Palenqua had niet alleen de luxe van een zwembad maar ook die van een rivier met waterval. Ontzettend gaaf! Het eerste wat we dan ook deden na het inchecken was een duik nemen in het heerlijk koude water.
Naast deze rivier met waterval hebben we ook een 30 meter hoge waterval bezocht. In het meer waar het water van deze waterval inkletterd mochten we zwemmen.
Het plan was om na Palenque serieus de jungle in te gaan. Op zo'n 7 uur rijden van Palenque ligt het gebied Calakmul. Hier zouden we, voor het eerst, gaan kamperen midden in de jungle. Na de rit, die gelukkig maar 5 uur duurde, kwamen we bij het natuurgebied rond Calakmul. De camping was te bereiken via een pad dat voor de nodige turbulentie zorgde. Zelfs toen ik de auto met slechts 15km per uur, uitstappen en duwen gaat sneller, door het smalle padje duwde werd er nog geklaagd dat ik te hard reed. Onze arme Nissan van het verhuurbedrijf blijkt niet zo geschikt voor de offroad.
Bij de camping aangekomen werden we verwelkomd door een aardige meneer en zijn drie honden, waarvan ik er nog bijna een als verkeersdrempel over het hoofd zag. Naast dit welkomscomite stonden er ook zo'n 100.000 muggen voor ons klaar. En ja ik overdrijf graag, maar dit is echt geen mug overdreven. Ik heb in mijn leven nog niet zoveel muggen gezien. Bij het openslaan van het portier zaten er al 20 muggen in de auto. En hier moesten we gaan slapen....
Na een kleine rondleiding op de camping, waarbij ook nog even de apenfamilie werd getoond, konden we overleggen of we wilde blijven. Nadat Tobias en Marleen bijna compleet waren veroberd zijn we maar in de auto gaan overleggen. Na in de auto een kwartier muggen tegen het dak van de leasebak te hebben kapot geslagen leek het ons beter om hier maar niet de nacht door te brengen. Wel besloten we nog om door te rijden naar de, in het zelfde park aanwezige, ruines. Gelukkig hebben we dit gedaan! Na een kleine, mugvrije, jungletocht kwamen we bij een prachtige Maya ruine. De hoogste tempel was zo'n 45 meter hoog en deze mochten we beklimmen.
Met stip op de nummer 2 van mooiste uitzichten die ik in mijn leven heb gezien.
Wat een ontzettend mooi uitzicht over het compleet groene junglegebied. In de verte de bliksemschichten. Onbeschrijfelijk! Als je in de buurt bent, zeker even langsgaan!
Na dit uitzicht en de jungle was het tijd om door te rijden naar een tussenstop voordat we bij het eindstation van de Mexicoreis, de Maya-Riviera uitkomen.

We zijn gestopt in Bacalar. Een klein plaatsje aan een groot meer zo'n 150 kilometer van de Maya-Riviera af. Het hotel was simpel maar had een zwembad met uitzicht op het meer. Onze kamer had ook meerzicht en dit was zeker 's ochtends een adembenemend gezicht. Goed uitgeslapen en klaar voor de reis naar de kust vertrokken we...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Tulum

Max

Actief sinds 06 Feb. 2012
Verslag gelezen: 1132
Totaal aantal bezoekers 28103

Voorgaande reizen:

31 Maart 2017 - 09 April 2017

Lawrence in Arabia

16 Maart 2016 - 05 April 2016

Hasta la viajar siempre!

03 Mei 2015 - 27 Mei 2015

Made in China

05 Juni 2013 - 11 Juni 2013

Turks Fruit

02 April 2012 - 02 Augustus 2012

EuroTrip 1.9

09 Juli 2011 - 09 Augustus 2011

Van 5 sterren naar onder de sterren

Landen bezocht: