Epiloog - Reisverslag uit Roosendaal, Nederland van Max Waal - WaarBenJij.nu Epiloog - Reisverslag uit Roosendaal, Nederland van Max Waal - WaarBenJij.nu

Epiloog

Blijf op de hoogte en volg Max

30 Juli 2012 | Nederland, Roosendaal

Ter afsluiting hebben we voor onszelf en dus ook voor de lezers nog enkele reisgegevens op een rijtje gezet. Feitjes, statistieken en natuurlijk de bijbehorende bedankjes. Met deze woorden sluiten we de reis hier op waarbenjij.nu definitief af.

Lekker Amerikaans maar we willen toch een aantal mensen en bedrijven bedanken die deze reis voor ons aangenaam hebben gemaakt.

Als aller eerst danken wij onze vrienden van de Lonely Planet. Onze ‘bijbel’ gedurende deze maanden. Wat hebben wij veel uit deze boeken kunnen halen. Iedere euro meer dan waard. Een enkel tip: het iets minder promoten van UNESCO.

Jochen, danken wij voor alle hulp rondom Rusland, de vliegtickets en alle andere belangrijke reisdetails.

Wij danken Olivier & Marloes en Davide voor de overnachtingen in hun huis en respectievelijk vakantiehuis.

Daarnaast danken wij Syngenta die Julian en dus ook Max hebben voorzien van allerlei zeer handige gadgets en reisspullen.

Tijdens de reis zijn er een aantal bedrijven, voornamelijk ketens, waar wij meerdere malen zijn geweest vanwege de gemaksvoorzieningen: Starbucks, Mc Donalds, Pizzahut, Burger King, Subway en alle tourist offices.

Naast positieve ervaringen hebben we ook enkele negatieve ervaringen. Wij bedanken daarom absoluut NIET Hi Hostelling International (die ik Max zeker onder de loep van Neelie Kroes ga brengen inzake internationale kartelvorming). Daarnaast is er ook geen dank voor UNESCO die ons na vier maanden reizen de onzin van hun bestaan hebben laten inzien. Nu is dat nog niet zo erg maar alle plaatsen waar UNESCO het logo heeft geplakt zijn ‘heilig’ en kosten vaak ook nog eens onnodig veel geld en tijd (ontstaan door lange wachtrijen). Waarom deze organisatie zinloos is? Iedereen die in een stad of een bepaald gebied komt herkent de schoonheid ervan. Daar hoeft UNESCO dus niet per se een stickertje op te plakken.

Statistieken
Aantal reisdagen: 116
Aantal gereden kilometers (auto): 16.609
Aantal bezochte landen: 25 (excl. Nederland)
Aantal bezochte steden: 71
Meest noordelijk gelegen stad: Flam (Noorwegen)
Meest zuidelijk gelegen stad: Tanger (Marokko)
Stad met meeste inwoners: Moskou ca. 11 miljoen
Stad met de minste inwoners: Vaticaanstad ca. 850
Vervoersmiddelen: auto, bus, vliegtuig, trein, boot, ferry

Overnachtingen
Tuinhuis: 1
Auto: 1
Trein: 1
Bij vrienden: 3

Topsteden 5 (volgorde niet belangrijk)
Max Julian
1. Parijs 1. Sevilla
2. Sevilla 2. Barcelona
3. Barcelona 3. Parijs
4. Sint Petersburg 4. Rome
5. Berlijn 5. Sint Petersburg

Flopsteden 5 (volgorde niet belangrijk)
Max Julian
1. Toledo 1. Bilbao
2. Faro 2. Toledo
3. Bilbao 3. Faro
4. Malmö 4. Malmö
5. Milaan 5. Milaan

• 30 Juli 2012 - 11:19

Weeer Thuis?:

Heey Max, weer thuis zie ik. Ik hoop dat je je gauw acclimatiseerd. Zal toch wennen zijn.
    Groetjes en tot ziens Hendrien

• 30 Juli 2012 - 12:47

Hanneke:

Welkom thuis!

• 01 Augustus 2012 - 15:22

Jochen Vermeulen:

Als tweede genoemd... niet slecht! Graag gedaan! Je weet hoe het werkt: alles wat goed was komt door mijn wijsheid en ervaring. Alles wat slecht was, is gewoon jullie eigen schuld!!

• 02 Augustus 2012 - 10:44

Agnes:

Ha Max, wát een verhalen en wat heb ik genoten van jullie vakantieavonturen en jouw beschrijfkunst daarvan! Nog nooit eerder meegemaakt dat ik het jammer vond dat de vakantie van een ander was afgelopen... Ik schrijf me op voorhand in voor een abonnement op al je volgende reisnieuwsbrieven de komende jaren. Succes met het aanvullen van je reiskapitaal.
    Groet, Agnes